CHONG YU HENG D20112053103 EL-BP04

22 December, 2012

SUKAN DIJADIKAN BIDANG PENTING


 
KUALA LUMPUR 20 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan amat komited dalam memastikan sukan menjadi bidang penting dalam kehidupan setiap rakyat Malaysia.

Perdana Menteri berkata, ini kerana sebagai sebuah negara yang masih muda, bidang sukan memainkan peranan yang utama dan istimewa dalam proses membangunkan Malaysia.

"Sukan menjadi penghubung kepada pelbagai budaya, kaum dan agama berbeza yang membentuk satu masyarakat Malaysia yang bersatu-padu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penutupan Kongres Antarabangsa Perubatan Sukan dan Latihan anjuran Persekutuan Antarabangsa Perubatan Sukan dan Latihan (FIMS) dan Persatuan Perubatan Sukan dan Latihan Malaysia (SSEMM) di sini hari ini.

Turut hadir ialah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Presiden FIMS, Dr. Fabio Pigozzi dan Presien SSEMM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Mydin Mohd. Musa.

Najib berkata, hasil komitmen kerajaan dalam bidang sukan, negara yang masih muda ini kini sudah menerima 'dividennya' apabila lebih ramai jaguh sukan berjaya dilahirkan seperti ratu skuasy negara, Datuk Nicol David, jaguh badminton, Datuk Lee Chong Wei serta kejayaan pasukan bola sepak kebangsaan negara yang memenangi kejohanan besar di luar negara baru-baru ini.

Najib berkata, di peringkat peribadi, beliau sendiri sebenarnya sangat mempercayai kuasa sukan sejak kali pertama dilantik sebagai Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan pada 1986.

"Sejak itu dan sehingga kini, saya tetap komited dalam membina budaya sukan di negara ini yang melangkaui semua golongan dan pelbagai peringkat kehidupan masyarakat.

"Tetapi sudah pasti segala usaha dalam perkembangan sukan di negara ini dan atlet kita mesti selari dengan banyak usaha pembangunan dalam bidang ini terutamanya dari aspek perubatan, nutrisi dan sokongan sains," katanya.

Katanya, Malaysia amat bertuah dengan kewujudan Institut Sukan Negara (ISN) yang dilengkapi dengan teknologi perubatan dan peralatan sukan terkini bagi usaha membina budaya sukan yang terbaik.

No comments:

Post a Comment