CHONG YU HENG D20112053103 EL-BP04

08 December, 2012

MAKANAN SEGERA PUNCA OBESITI KANAK-KANAK

 

     
 



Lebih daripada 76% kanak-kanak di Malaysia menghabiskan masa mereka untuk menonton televisyen dan bermain komputer. Demikian menurut Menteri Kesihatan Malaysia, Dato’ Liow Tiong Lai. Akibat daripada tabiat tersebut, di samping kurang bersenam, menyebabkan masalah kegemukan dalam kalangan kanak-kanak semakin serius.

Beliau juga menyatakan bahawa hanya 28.5% pelajar mengamalkan diet yang sihat, manakala 14.5% kanak-kanak (umur 7 hingga umur 13) mengalami masalah kekurangan zat makanan

Selain itu, hanya terdapat 10% pelajar rendah yang tidak makan sarapan, manakala 70% pelajar yang akan makan sarapan.

Burger merupakan makanan segera yang paling digemari oleh kanak-kanak. Selain itu, kajian menunjukkan bahawa nasi lemak, mi goreng dan nasi ayam merupakan makanan kantin yang paling disukai oleh pelajar sekolah. Makanan segera yang popular bagi kanak-kanak merupakan burger, ayam goreng dan pizza.
Makanan segera yang berleluasa di Malaysia telah menjadi makanan kegemaran kepada kanak-kanak. Di samping itu, iklan tentang makanan segera telah memupuk corak makanan segera dalam kalangan kanak-kanak sejak mereka kecil lagi.

Cara pemakanan dan corak kehidupan yang tidak sihat merupakan dua isu penting dalam masalah kegemukan kanak-kanak.

Masalah ini bukan bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi juga di seluruh dunia. Di Amerika Syarikat, sesetengah kerajaan tempatan telah mengehadkan penjualan makanan segera yang disertakan dengan alat mainan.

Langkah ini dapat mengurangkan nafsu kanak-kanak pada makanan segera. Walau bagaimanapun, pendidikan merupakan cara yang paling berkesan untuk mendidik kanak-kanak tentang diet yang sihat.

Kesimpulannya, pendidikan tentang amalan pemakanan sihat perlu bermula di rumah.

Sam Wong Chin Kah
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

No comments:

Post a Comment