CHONG YU HENG D20112053103 EL-BP04

25 December, 2012

MAKAN SECARA SIHAT

Makan Secara Sihat

Bagi kita anda yang mempunyai masalah berlebihan berat badan atau obesiti, sudah pastilah mengurangkan berat badan merupakan azam baru pada setiap tahun. Bagi mereka yang mempunyai berat badan yang normal pula, masalah utama ialah mengetahui cara untuk mengekalkan berat badan.

Sekiranya anda telah membuat keputusan untuk mengurangkan berat badan, mengikuti fad diet atau mengurangkan pengambilan makanan secara ekstrim mungkin tidak dapat membantu anda mengurangkan berat badan yang berkekalan. Cara untuk mengurangkan berat badan yang selamat dan berkekalan ialah melalui amalan makan secara sihat dan juga peningkatan aktiviti fizikal.

Jadikan aktiviti fizikal sebagai sebahagian daripada aktiviti harian anda. Luangkan masa untuk melakukan aktiviti fizikal seperti anda meluangkan masa untuk menonton rancangan kegemaran anda. Mulakan dengan aktiviti yang ringkas dan senang seperti meletak kenderaan jauh daripada tangga atau lif, menaiki anak tangga berbanding menggunakan lif, membuat kerja-kerja rumah seperti mengelap lantai, membasuh kain dengan menggunakan tangan, membasuh kereta serta berkebun. Sekiranya anda mempunyai masa yang terluang, bolehlah menjalankan aktiviti fizikal di taman-taman rekreasi seperti berjoging atau mengikuti kelas-kelas tarian atau aerobik.

5 PANDUAN MAKAN SECARA SIHAT YANG MUDAH UNTUK ANDA IKUTI

1) Makan Secara Teratur
Melangkaui (skipping) sesuatu masa makan boleh membawa kepada kelaparan yang tidak terkawal, selalunya menyebabkan kita makan berlebihan. Amalan yang baik ialah mengambil sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Jika anda mengambil bahagian (portion) makanan yang munasabah, tidak ada masalah bagi anda memakan makanan kegemaran anda dan mengekalkan berat badan yang sihat.

2) Minum 6-8 gelas air kosong sehari.
Sekiranya anda gemar mengambil minuman manis, apa kata mulakan tahun baru anda dengan mengubah amalan tersebut. Pengambilan minuman manis boleh menyumbang kepada kalori yang berlebihan yang mudah menyebabkan kegemukan. Percayalah, satu gelas air kosong mengandungi 0 kalori berbanding teh tarik yang mengandungi 128 kalori. Mudah bukan untuk kurangkan kalori !.

3) Hadkan pengambilan makanan yang berlemak, bersantan dan bergoreng.
Makanan yang berlemak, bersantan dan bergoreng adalah tinggi kandungan kalori. Terlalu banyak atau kerap mengambil makanan ini boleh menyebabkan kegemukan terutama bagi mereka yang kurang aktif. Ubahlah tabiat anda dengan mengambil makanan yang dikukus, direbus, dibakar atau dipanggang. Jumlah kalori dapat dikurangkan sekiranya anda mengurangkan kekerapan mengambil makanan yang berlemak, bersantan dan bergoreng.

4) Amalkan pengambilan buah dan sayur setiap hari
Buah dan sayur adalah penting dalam diet harian. Ia merupakan sumber utama vitamin, mineral, serat dan lain-lain bahan yang penting untuk kesihatan. Kebanyakan orang tidak mengambil buah dan sayur dalam jumlah yang disarankan. Pengambilan pelbagai jenis buah dan sayur mengikut saranan boleh melindungi anda daripada penyakit-penyakit kronik. Ia juga membantu melawaskan saluran najis. Selain daripada itu,buah dan sayur juga mengenyangkan. Ini akan mengurangkan anda mengambil makanan yang lain. Dan yang lebih penting, buah dan sayur adalah rendah kandungan kalori. Ambillah sekurang-kurangnya 5 sajian buah dan sayur setiap hari.

5) Snek yang sihat
Kebanyakan orang tidak menyedari, pengambilan kalori yang berlebihan boleh disebabkan oleh makanan yang tidak mengenyangkan yang dijadikan snek seperti keropok, kerepek, kacang masin, gula-gula, dan biskut lemak atau berkrim. Makanan ini kebanyakkannya tinggi kalori, lemak dan gula. Sekiranya anda sukakan snek, pilihlah snek yang sihat dan rendah kalori seperti buah-buahan, sandwic, jagung rebus, kacang rebus atau panggang dan yogurt rendah lemak dan gula.

Ingat, perubahan dalam amalan diet anda tidak perlu terlalu drastik sehingga anda merasa tertekan untuk melakukannya. Buatlah perubahan secara perlahan-lahan. Perubahan yang kecil dan berkesan adalah lebih baik daripada matlamat yang besar tetapi tidak mampu dicapai.

Artikel oleh:
Bahagian Pemakanan,
Jabatan Kesihatan Awam
Kementerian Kesihatan Malaysia

No comments:

Post a Comment